دیدبان

پُز عالی جیب خالی؛ وقتی روحانی از «جهانی» کردن قیمت بنزین می‌گوید/ افزایش قیمت سوخت چند نفر را از کار بیکار می‌کند؟

پُز عالی جیب خالی؛ وقتی روحانی از «جهانی» کردن قیمت بنزین می‌گوید/ افزایش قیمت سوخت چند نفر را از کار بیکار می‌کند؟

به گزارش دیدبان، روحانی می‌گوید قیمتی که برای بنزین در نظر دارد حتی نصف قیمت متوسط جهانی هم نیست. تبصره 18 لایحه بودجه سال آینده به دولت اجازه خواهد داد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیش از هفده‌هزار ملیارد تومان دشت کند؛ مجلس البته اگر تأیید کند! نمایندگان فراوانی ولی معتقدند استدلال آقای رئیس‌جمهور برای توجیه گرانی بزنین منطقی نیست. آن هم درست در شرایطی که خبرها از تصمیم دولت برای حذف یارانه‌ها حکایت دارد. مردم اما سردردگم و نگران تنها نظاره‌گر برنامه‌های دولتی هستند که می‌گفت: «چنان رونق سرشاری ایجاد می‌کنم که افراد داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند!»

 

پُز عالی جیب خالی؛ وقتی روحانی از «جهانی» کردن قیمت بنزین می‌گوید/ افزایش قیمت سوخت چند نفر را از کار بیکار می‌کند؟

 

توجیه دولت برای گرانی بنزین چیست؟
تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ سقف درآمد‌های حاصل از افزایش قیمت بنزین را ۱۷۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین کرده؛ درآمد‌هایی که طبعاً همه‌اش از محل افزایش قمیت بنزین و گازوئیل حاصل خواهد شد. اعداد و ارقامی که احتمالاً در صورت تصویب، بنزین را به ایستگاه هزار و پانصد و گازوئیل را به ایستگاه ۴۰۰ تومانی می‌برد. نوبخت البته روز گذشته گفته ممکن است بنزین حتی بیشتر از لیتری ۱۵۰۰ تومان شود! زنگنه وزیر نفت، ولی در گفت‌وگو با اخبار سیما ادعا کرد قیمت بنزین و گازوئیل مجموعاً کمتر از لیتری ۲۰۰۰ تومان باقی می‌ماند. ببینید:
 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

 

همین تبصره اما موارد مصرف جالبی را برای این درآمدها در نظر گرفته: «ایجاد اشتغال»! این تبصره اضافه می‌کند: «به دولت اجازه داده می‌شود تا منابع حاصله را ... در جهت حمایت از طرح های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش‌آموخته دانشگاهی پرداخت نماید.» یعنی یک هدف جذاب و دهان پُرکن! روحانی معتقد است لایحه‌ای که برای بودجه سال آینده ارائه کرده «چکیده همه وعده‌های دولت» است. لایحه‌ای که مثلاً بنا است با حذف یارانه‌ها «فقر مطلق» را ریشه‌کن کرده و با افزایش قیمت بنزین «اشتغال فراگیر» ایجاد کند!

 

بررسی یک ادعا؛ گرانی بنزین «اشتغال فراگیر» ایجاد می‌کند؟
مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید نه! در گزارشی که این مرکز هفته گذشته منتشر کرد، آمده است: «محاسبات نشان می‌دهد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوع این تبصره موجب کاهش ۰.۷۵ تا یک درصدی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۷ می‌شود که این کاهش رشد می‌تواند به کاهش ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار نفری اشتغال منجر شود.» ایراد دیگری که این گزارش به اشتغال‌زایی به‌اصطلاح فراگیر روحانی گرفته، روشن نبودن برنامه و موارد مصرف این هفده‌هزار میلیارد تومان است.

 

مرکز پژوهش‌ها می‌نویسد: «تاکنون برنامه‌ای تحت این عنوان توسط دولت ارائه نشده است و مشخص نیست که این منابع صرف برنامه‌های اشتغال‌زایی جاری دولت مثل برنامه اشتغال فراگیر خواهد شد یا برنامه‌های جدیدی برای اشتغال‌زایی به‌اجرا درخواهد آمد؟ به‌علاوه مشخص نیست شاخص ایجاد اشتغال اصولاً چیست، و چه‌مرجعی و براساس چه‌شاخصی این برنامه دولت را ارزیابی خواهد کرد.»

 

برنامه فضایی دولت برای اشتغال‌زایی فراگیر حتی صدای حامیان پر و پا قُرص آقای رئیس‌جمهور را هم درآورد؛ شرق یکی از آن‌هاست. این روزنامه در گزارشی با تیتر «بنزین 1500 تومانی؛ سوختِ 800هزار شغل» برنامه دولت را برای افزایش قیمت بنزین مصداق سیاسی‌کاری معرفی می‌کند.

 پُز عالی جیب خالی؛ وقتی روحانی از «جهانی» کردن قیمت بنزین می‌گوید/ افزایش قیمت سوخت چند نفر را از کار بیکار می‌کند؟

شرق می‌نویسد: «اگر دولت قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داشت باید این امر را از سال ۹۲ و به‌تدریج اجرائی می‌کرد. با توجه به درپیش‌بودن انتخابات مجلس دهم و انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم می‌توان تعلل دولت دراین‌باره را درک کرد. اینکه دولت چهار سال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکرد تا دوباره رأی بیاورد و بعد که خیالش راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یکباره اجرا کند تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک تصمیم مخرب است. ظاهرا دولت خوب وقتی را هم برای این شوک انتخاب کرده است چراکه مجلس هم سال آخرش نیست و انتخابات مجلس بعد نزدیک نیست و بنابراین نمایندگان هم انگیزه چندانی برای مخالفت با این شوک ندارند.»

 

پز عالی، جیب خالی! وقتی روحانی از قیمت‌های جهانی برای بنزین می‌گوید

فضایی‌ترین استدلال آقای رئیس‌جمهور برای افزایش قیمت بنزین اما با اختلاف تعلق می‌گیرد به فرمایشاتشان در همایش حقوق شهروندی؛ جایی که هفته گذشته گفتند حتی اگر قیمت را افزایش دهیم باز هم نصف قیمت‌های جهانی نمی‌شود. این‌که روحانی کجای اقتصاد رکودزده و پریشان ایران را با اقتصاد جهانی مقایسه می‌کند، محل تردید است. در همین رابطه عبادی نماینده مردم بیرجند به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: «آیا دولت درآمد امروز مردم را هم با درآمد جهانی مقایسه می‌کند که صحبت از قیمت داخلی بنزین و مقایسه آن با قیمت جهانی می‌کند؟»

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 سخنان آقای رئیس‌جمهور درباره قیمت جهانی بنزین

 

وی در ادامه با انتقاد از اظهارات غیرکارشناسی آقای رئیس‌جمهور، ادامه داد: «در حالی که درآمد متوسط سرانه کشور نصف قیمت جهانی است، درست نیست که بخواهیم قیمت بنزین را با قیمت جهانی آن بسنجیم. از سوی دیگر افزایش قیمت بنزین در شرایط موجود با توجه به فشار اقتصادی حاکم بر مردم اصلاً کارشناسی‌شده نیست.»

 

محمدرضا حسن‌خانی عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 هم معتقد است اگر بنا است قیمت بنزین را با نرخ‌های جهانی مقایسه کنیم، باید درآمد کارگران و کارمندان را هم با استاندارد جهانی مقایسه کرد. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «در حال حاضر هیچ یک از هزینه‌ها از جمله هزینه اجاره بها، دارو و درمان، غذایی و... براساس قیمت جهانی براورد نمی‌شود. البته بسیاری از هزینه‌های ما بیشتر از هزینه‌های متداول در جهان است. به‌طور مثال هزینه اتومبیل در داخل نسبت به قیمت جهانی بسیار بالاتر است. اگر دولت می‌خواهد نرخ بنزین را به قیمت جهانی تبدیل کند باید هزینه اتوموبیلی که بنزین مصرف می‌کند را نیز جهانی کند و به تبع آن درآمد‌ها هم جهانی شوند.»

 

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی هم معتقد است اگر بنا بر افزایش بهای بنزین بود، باید تدریجاً و از سال 92 انجام می‌گرفت. وی به تسنیم گفته: «اقتصاد یک زنجیره‌ی به‌هم پیوسته است. افزایش حامل‌های انرژی به‌روی ده‌ها و صدها محصول و قیمت دیگر تأثیرگذار است. از طرف دیگر درآمدها افزایش نیافته، اشتغال ایجاد نشده و تولیدی هم صورت نگرفته که بتواند این هزینه‌ها را بپردازد.»

 

چه باید کرد؟/ مردم چه می‌گویند؟
شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) با انتشار یادداشت تحلیلی ضمن نقد پیشنهاد دولت مبنی برافزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین، پیشنهاد داد که قیمت این فرآورده نفتی برای کم‌مصرف‌ها همان ۱۰۰۰ تومان باقی بماند و صرفاً برای پرمصرف‌ها به ۲۰۰۰ تومان افزایش یابد و بخشی از منابع آزادسازی قیمت بنزین به توسعۀ حمل‌ونقل عمومی و سوخت‌های جایگزین به‌ویژه CNG اختصاص یابد. متن کامل این یادداشت را که در اختیار خبرگزاری دانشجو قرار گرفته، از اینجا بخوانید.
 
افزایش قیمت بنزین اما موجبات نگرانی مردم را فراهم آورد. کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی گوناگون اعتراضات خود را به این تصمیم دولت اعلام کردند. گالری زیر نمونه کوچکی از این دست اعتراض‌ها است:
 

 

گرانی؛ رکود و بیکاری. به نظر نمی‌رسد عملکرد پنج‌ساله روحانی و دولتش بیشتر از این‌ها باشد. خبر بد این‌که به‌اعتراف اغلب کارشناسان اقتصادی بودجه سال آینده تأثیرات مخربی بر معیشت مردم خواهد داشت. نمایندگان مردم آیا در جریان بررسی لایحه‌ی بودجه با پیشنهادات فضایی دولت موافقت می‌کنند؟ منتظر باید ماند!

منبع:دانشجو

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه